App mammaträning
Appen Mamma i form

Nu känner jag att jag kommit igång rätt bra och tänker framåt. Jag är inte ute efter att gå ner i vikt eller träna stenhårt av andra orsaker. Jag vill bara bibehålla konditionen och stärka magmusklerna bättre. Vad rekommenderar du då? Hur många dagar är lämpligt att träna? Vill inte känna det som ett stressmoment utan det ska vara genomförbart och kul.

3 gånger i veckan varav två tillfällen helkroppsträning med kondition och styrka samt en gång med kondition och core (mage och rygg).

Kombinera med så mycket vardagsmotion som möjligt – gör mycket mer än man tror på konditionen. På grund av att konditionen är en färskvara, påverkas redan efter 1-2 veckor, och om det blir körigt, med krassliga barn exempelvis, och träningen blir ”lidande” så finns troligen vanan ”att gå överallt” kvar.

Det är alltså bra att ha själva beteendet att röra på sig i vardagen, på så vis blir ”förfallet” inte lika illa som en vecka eller två med mindre träning och ingen vardagsmotion.

För att inte träningen ska bli stressmoment, planera in den tidigt på dagen så att du kan sätta ”check” och så behöver du inte gå runt och tänka ”jag ska träna senare” hela dagen, tvärtom får du njuta av träningsendorfinerna hela dagen.

Och för att träningen inte ska bli ett stressmoment = säg nej till annat. Tänka alltid två gånger innan du säger ja.

Bra tankesätt är: ”Genom att säga ja till det här, vad är det då jag per automatik säger nej till, något måste ryka eftersom dygnet har ett visst antal timmar, vad är det som kommer ryka i verkligheten sen.”

Tack för din fråga och lycka till! /Caroline