I helgen var jag på en utbildning via Gymnastikförbundet, jag är gympafröken i barnens grupper, för att jag tycker det är roligt. Inom föreningsidrott behövs en hel del föräldraengagemang och jag är inte gymnast men har lärt mig grunderna på äldre dar och pedagogik kan jag sedan tidigare eftersom jag arbetar med träning och dans sedan 25 år tillbaka. De har också väldigt bra utbildare inom Gymnastikförbundet och Täby GF som är den förening som jag är en del av och upplägget är väldigt styrt med vilka övningar som ska göras och i vilken ordning och så vidare, väldigt genomtänkt och bra.

Gymnastik är bra för motoriken och hälsan. Anledningen är att barnen får göra kroppens alla grundövningar – hoppa, gå, springa, balansera, rulla, stödja, krypa, åla, hänga, klättra i huvudsak. Men även fånga och kasta är med som mål eftersom det behövs för att utveckla avståndsbedömning och tajming.

Utbildningen var lärorik, vi gick igenom olika övningar och sätt att passa i de olika övningarna. Jag har som mål att kunna utföra alla övningarna själv, alla övningarna som barnen gör. Hjulningar och handstående går bra bara jag värmer upp ordentligt, det är väl troligen ett ålderstecken, när jag hjular ouppvärmd sträcker jag ljumskarna så att jag knappt kan gå på flera dagar.

Men jag kan ärligt säga att handvoltstrappan är en utmaning som jag inte vet om jag kommer klara av, särskilt när plintarna är höga. Jag är höjdrädd. Skulle behöva smygträna på något vis, med minimal höjd på plintarna..
/Caroline