App mammaträning
Appen Mamma i form

armhävningar start från golvetOrdet armhävningar väcker blandade känslor, många älskar dem och andra hatar dem. Vissa tror att man inte kan. Alla kan göra åtminstone en armhävning på knä, så snart man får kläm på tekniken.

Tillhör du skaran som tror att du inte kan? Testa hemma i lugn och ro, leta reda på en spegel så att du ser vad du gör. Ta det lugnt och ställ in de rätta vinklarna i axel- och armbågslederna.

Börja göra armhävningar på knä, utmana dig själv genom att bestämma dig för att ägna ett par minuter varje morgon eller kväll för att teknikträna. Snart sitter tekniken i muskelminnet och du kommer bli starkare och starkare för varje repetition.

Nedan följer en steg för steg guide för att träna teknik armhävningar.

Nivå “jag kan inte göra armhävningar”
Steg 1: Ligg ned på golvet och ställ in dig på att du ska stå på framsidan av knäna, eller egentligen ska du stå längst ned på framsidan av låren. Det gör ganska ont att stå på knäskålarna.

Steg 2: Placera händerna 2-3 handsbredder ifrån kroppen, lite nedanför brösthöjd (alltså i riktning mot fötterna).

Steg 3: Spänn hela kroppen och pressa ifrån, lyft hela paketet kroppen. Fortsätt spänna kroppen, vänd rörelsen när du kommit till läget med raka armar. Sänk ned kroppen sakta och kontrollerat.

Vila när du kommer ned till golvet igen om du behöver och rätta eventuellt till armarnas placering och gör sedan en armhävning till och så vidare.

Nivå “okej, jag kan göra en armhävning på knä nu”
Testa att göra några på rad utan att vila mellan, 3-5 stycken kanske, eller så många du nu vill.

Vila lite och gör några till på rad utan vila. Vila igen och så vidare.

Nivå “jag kan göra några armhävningar på knä nu”
Efter 2-4 veckor av regelbunden armhävningsteknikträning kommer du kunna göra flera armhävningar på knä på rad utan vila.

Då är det dags att testa ett par armhävningar på fötterna – gör dem med exakt samma teknik fast stå på tårna alltså. Spänn hela kroppen. Kolla in bilderna och teknikbeskrivningen för armhävningar i övningsbanken.

Efter 1-2 armhävningar på tå, sätt i knäna och träna vidare med armhävningar på knä, så många du orkar.  Vila lite, kör ett set till med start på tå och så vidare.

Allt eftersom kommer du kunna göra fler och fler armhävningar och upptäcka att du blir starkare och starkare för varje repetition, ju bättre teknik desto snabbare utvecklas styrkan.

Fortsätt träna mycket teknik, gör några extra långsamma ibland för att kunna fokusera extra mycket på tekniken. Kör armhävningar i samband med din övriga träning ett par gånger i veckan, efter varje eller vart annat träningspass så kommer det gå mycket snabbt att nå de resultat du strävar efter.

Snart är du på nivå “jag är ett armhävningsproffs”. Lycka till! /Caroline