nå dina träningsmål
Om det är viktigt att ha konkreta träningsmål? Jag tror absolut att träningen ger bättre resultat om man jobbar mot ett konkret mål. Annars är det lite som att vara ute och gå utan att veta vart, man går lite hit och dit. Något konkret att fokusera på är bra för att skapa framgångsrika träningsrutiner.

Mål, delmål, listor med mål, nedskrivna, tänkta, önskade, uttalade, outtalade… Metoderna är många vid målsättning. Vissa tycker det är bra att skriva ned mål och andra vill behålla dem i tanken. Vissa gillar att offentliggöra mål medan en del föredrar att hålla dem hemliga. Oavsett vilken metod du väljer, gör träningsmålen så konkreta som möjligt.

Ett effektivt sätt är att fokusera på ett träningsmål i taget. Alltså, sätt flera mål, men fokusera på ett enda mål i taget, koncentrera dig på det. Ge också målet en tidsbegränsning.

Här är några exempel på träningsmål:
Att gå ned en jeansstorlek inom 3 månader.
Att öka alla styrketräningsvikterna med 17% inom ett halvår. Det betyder exempelvis att där du idag kör med 30 kg kör du om ett halvår med 35 kg.
Att uppnå en gemensam träningsutmaning ihop med kompisar eller kollegor.
Att springa/gå 200 km på 2 månader.
Att komma i bröllopsklänningen, fokus på fettförbränning.
Att förinta gäddhänget en gång för alla innan nästa sommar.
Att orka springa 5 km utan uppehåll inom 3 månader.
Att orka gå 1 mil i rask takt utan att behöva pausa inom 4 månader.
Att äta bättre kost, äta var tredje timme är en bra strategi som gör skillnad.

Happy Training! /Caroline