App mammaträning
Appen Mamma i form

STYRKETRÄNING. Saker och ting vi inte riktigt behärskar upplevs ofta som “tråkiga”. Styrketräning är ett klassiskt exempel på detta.
Att på måfå vandra runt i gymmet bland en massa konstiga maskiner, omgiven av en samling människor som alla ser ut som proffs dessutom – är inte roligt.

Dock har alla en gång varit nybörjare och få är så vänligt inställda till nybörjare som personer i gymmet. Ofta är de där muskelbergen som kan se så skräckinjagande ut, de snällaste och som på förfrågan troligtvis både förklarar och visar sina bästa styrketräningstips.

Nu är det bästa kanske inte att åka till gymmet och fråga dig fram, om du nu inte tillhör den allra mest utåtriktade typen av människor.

Förbered dig och fixa ett träningsprogram

Läs på om styrketräningens grundprinciper nedan och öva in några övningar hemma (kolla in övningsbanken) framför spegeln så att tekniken sitter. Gaska upp dig och ta klivet in i gymmets styrketräningsdel och testa övningarna i verkligheten. Det kommer kännas enklare och mer naturligt för varje gång. Snart är du också ett proffs.

Du vågar! Det räcker att ha en plan och ett träningsprogram med ett fåtal övningar att träna, välj ut fem stycken i övningsbanken, läs på och öva in tekniken. Bege dig till gymmet och träna just de övningarna, du kommer garanterat tycka att styrketräning är roligt i samma stund som du känner att du behärskar övningarna.

Samla på dig träningsövningar

Efter några gånger kanske du vågar testa ytterligare någon övning du spanat in och som du tycker verkar bra. Ta tillfället i akt på gymmet och be en tränare tipsa om sin favoritövning för magträning exempelvis.

Titta i träningstidningar, klipp ut och spara övningar och träningsprogram. Ladda ned träningsappar och inspireras av bloggar om träning.

Sakta men säkert har du samlat på dig en alldeles egen övningsbank och med kunskap blir styrketräning roligt. Sträva efter att göra ett program med övningar som du kan genomföra och gör att du känner dig duktig – då kommer du längta till nästa träning.

I synnerhet när resultaten visar sig! Styrkan är lätt att mäta genom att anteckna de vikter du tränar med vecka för vecka.